16 Feb 2015 - Dame Meg Taylor visits the MSG Secretariat 22

Inaugural visit to the MSG headquarters by the Secretary General of the Pacific Islands Forum Secretariat, Dame Meg Taylor

The Acting Director General of the Melanesian Spearhead Group (MSG) Secretariat, Mr Molean Kilepak and staff of the MSG Secretariat in Port Vila, Vanuatu welcomed the Secretary General of the Pacific Islands Forum Secretariat, Dame Meg Taylor on her inaugural visit to the MSG headquarters Monday 16 February 2015. Secretary General Taylor was accompanied by her Regional and International Issues Advisor, Ms Anna Naupa.

The Acting Director General on behalf of the Director General of the MSG Secretariat, Mr Peter Forau expressed the MSG Secretariat’s delight and honour to meet with SG Taylor on her inaugural visit to the MSG headquarters. SG Taylor was briefed on some of the key objectives and mandates of the MSG Secretariat as agreed by the Leaders of MSG, and informed that the organization celebrated its 25th Silver Jubilee Anniversary in 2013 since the establishment of the grouping on 14 March 1988.

The Acting Director General and staff also briefed SG Taylor on the organization’s 2038 Prosperity for all Plan, the MSG Inshore Fisheries Roadmap; MSG Green Growth Framework; the MSG Trade Agreement and upcoming key meetings such as the MSG CEOs of National Provident and Pension Fund Forum and the Finance Ministers and Governors of Central Banks High Level Consultations to be held on 26th and 27 February 2015, respectively.

The MSG Secretariat also expressed their sincere appreciation and thanked SG Taylor and PIFS for the EU’s EDF 10 envelope which the MSG was already a beneficiary under the Pacific Technical Assistance Programme (PITAP), and hoped that this collaboration will also continue with EDF11.

In response, the Secretary General of the PIFS, Dame Meg Taylor thanked the Acting Director General for the briefing and said she was impressed with the work of the MSG and looked forward to a continued partnership between PIFS and the MSG in the region. Both organizations agreed to further pursuing strong partnership and collaborative efforts through a Memorandum of Understanding. The role of the MSG as a sub-regional organization in contributing towards enhanced broader Pacific regionalism was discussed.

SG Taylor also took the opportunity to inform the MSG of the current commitment of the PIFS to implement the Sir Morauta’s Pacific Plan Review Report and an overview on the Framework for Pacific Regionalism.

MSG Secretariat
Port Vila, Republic of Vanuatu

Visite inaugurale du quartier général du GFLM par la Secrétaire Générale du Secrétariat du Forum des Iles du Pacifique, Dame Meg Taylor

Le Directeur Général par Intérim du Secrétariat du Groupe Fer de Lance Mélanésien (GFLM), M. Molean Kilepak, ainsi que le personnel du Secrétariat du GFLM ont accueilli à Port Vila, Vanuatu, la Secrétaire Générale du Secrétariat du Forum des Iles du Pacifique (SFIP/PIFS), Dame Meg Taylor lors de sa visite inaugurale du quartier général du GFLM, en ce Lundi 16 Février 2015. Madame la Secrétaire Générale était accompagnée de sa Conseillère en Issues Internationales et Régionales, Mlle Anna Naupa.

Le Directeur Général par Intérim, au nom du Directeur Général du Secrétariat du GFLM M. Peter Forau, a tenu à exprimer la joie et l'honneur que représente cette visite inaugurale de Dame Taylor pour le Secrétariat du GFLM. Dame Taylor a reçu un briefing concernant certains des objectifs et mandats clés du Secrétariat du GFLM tels que décidés par les Dirigeants du GFLM, et a été informée que l'organisation avait célébré son Jubilé d'Argent pour ses 25 ans passés en 2013, depuis l'établissement du groupe le 14 Mars 1988.

Le directeur Général par Intérim et personnel ont également offert un récapitulatif à Madame la Secrétaire Générale concernant le GFLM 2038 Plan de Prospérité pour Tous, la Feuille de Route des Pêcheries Côtières du GFLM; le Cadre de Croissance Verte du GFLM; l'Accord Commercial du GFLM et les réunions clés à venir tel que le Forum des PDG des Fonds de Pension et de Prévoyance du GFLM et la Consultation Haut Niveau des Ministres des Finances et Gouverneurs des Banques Centrales, qui se tiendront respectivement les 26 et 27 Février 2015.

Le Secrétariat du GFLM a également tenu a exprimé sa sincère reconnaissance et à remercier Madame la Secrétaire Générale, ainsi que le SFIP (PIFS) pour l'enveloppe EDF 10 de l'Union Européenne, dont le GFLM est d'ores et déjà un bénéficiaire, dans le cadre du Programme d'Assistance Technique au Pacifique (PITAP), et a attesté de son espoir que cette collaboration continue avec EDF11.

En réponse, Dame Meg Taylor a remercié le Directeur Général par Intérim et a déclaré être impressionnée du travail du GFLM et se réjouir du partenariat continu entre le SFIP et le GFLM dans la région. Les deux organisations ont agréés à la poursuite d'un partenariat solide et d'efforts collaboratifs par le biais d'une Convention. Le rôle du GFLM en tant qu'organisation sous-régionale dans la contribution à un régionalisme amélioré d'un Pacifique plus large a été débattu avec sérieux.

Dame Taylor a également saisi cette opportunité afin d'informer le GFLM de l'engagement actuel du SFIP dans la mise en œuvre du Rapport de de Révision du Plan Pacifique de Sir Morauta et d'une présentation du Cadre pour le Régionalisme Pacifique.

Secrétariat du GFLM
Port Vila, République du Vanuatu