19 mar 2015 - cyclone pam disaster relief

MSG Secretariat Assists Vanuatu Following Cyclone Pam

The Melanesian Spearhead Group Secretariat delivered three truckloads of food and water to the National Disaster Management Office (NDMO) of the Government of Vanuatu who are coordinating the disaster relief program for victims of the recent severe Tropical Cyclone Pam.

On behalf of Director General Peter Forau and Deputy Director General Molean Kilepak and all the Staff of the MSG Secretariat, Mr Jean Pierre Nirua, Director of the Operations Division officially handed over of 5 tons of rice, 100 cartons of canned fish, 100 cartons of noodles and 100 cartons of water to the Director of NDMO Mr Shedrack Welegtabit in Port Vila, Thursday.

During the handing over ceremony, Mr Nirua expressed profound sympathies on behalf of DG Peter Forau to the Government and people of Vanuatu, and explained that the MSG Secretariat which is based in Port-Vila could not just remain indifferent to the urgent needs of thousands of homeless people affected by cyclone Pam while other organisations, NGOs and international partners were working around the clock to assist the people of Vanuatu.

“We are not a donor agency, but we are bound by our Melanesian culture never to turn a blind eye on those in despair and real need immediately around us. As such, our Director General has kindly requested that we organise the donation of some basic food and water for the needy people of Vanuatu through the excellent coordination work of the NDMO and the National Disaster Response Committee as a gesture of support; however modest as it may be”, Mr Nirua said.

He then expressed the wish of the MSG Secretariat for this donation of food and water to be distributed to directly to assist needy families, many of whom are still homeless and leaving in over 40 evacuation centres around Port-Vila following severe damage caused by deadly cyclone Pam.

In response, Director Welegtabit, expressed on behalf of the Government of Vanuatu his sincere thanks and appreciation to the Director General and Staff of the MSG Secretariat for the assistance to the people of Vanuatu through the NDMO during these most difficult times that Vanuatu is going through, He gave assurance that the assistance provided by the MSG Secretariat will be distributed fairly and equitably to all the centres where many people are in urgent need of basic necessities, especially food and water.

Authorized for release by the Director General

MSG Secretariat
19 March 2015
Port Vila
Republic of Vanuatu

Le Secretariat Du Gflm Porte Assistance Au Vanuatu A La Suite Du Cyclone Pam

Le Secrétariat du Groupe Fer de Lance Mélanésien fait livrer trois camions de nourritures et d’eaux au Bureau National de Gestion des Catastrophes (NDMO) du Gouvernement du Vanuatu, qui coordonne le programme d’assistance aux sinistrés du Cyclone Tropical PAM qui a sévèrement frappé l’archipel.

Au nom du Directeur Général Peter Forau et, du Directeur Général Adjoint Molean Kilepak ainsi que de tout le Personnel du Secrétariat du GFLM, M. Jean Pierre Nirua, Directeur Administratif et Financier a officiellement remis au Directeur du NDMO, M. Shedrack Welegtabit, à Port Vila, ce Jeudi 19 Mars 2014, plus de 5 tonnes de riz, 100 cartons de poisson en boîte, 100 cartons de nouilles et 100 cartons de bouteilles d’eau.

Durant la cérémonie de remise, M. Nirua a exprimé au nom du DG Peter Forau, ses plus profondes sympathies au Gouvernement et au peuple du Vanuatu et a expliqué que le Secrétariat du GFLM, qui est basé à Port-Vila ne resterait pas indifférent aux besoins urgents de milliers de personnes sans-abris affectés par le Cyclone Pam, tandis que d’autres organisations,  ONG et partenaires internationaux travaillent sans arrêt afin d’aider les populations du Vanuatu.

« Nous ne sommes pas une agence de bailleur de fonds, mais fortement liés à nos racines et notre culture Mélanésiennes ; nous ne pourrons pour cela jamais ignorer ceux dans le besoin et en proie au désespoir, et ces besoins sont tout autour de nous. C’est pourquoi, notre Directeur Général a sollicité que nos organisions ce don de quelques effets et nourritures de base ainsi que de l’eau pour les populations dans le besoin au Vanuatu, par le biais de l’excellent travail de coordination effectué par le NDMO et le Comité National de Réponse aux Catastrophes ; ce geste de soutien, aussi modeste soit-il » a conclu Mr Nirua.

Il a ensuite exprimé le souhait du Secrétariat du GFLM que ce don de nourriture et d’eau soit distribué directement aux familles dans le besoin, beaucoup d’entre elles étant encore sans-abris et s’abritant dans plus de 40 centres d’évacuation autour de Port Vila, suite aux dégâts sévères causés par le cyclone mortel Pam.

En réponse, Directeur Welegtabit a exprimé, au nom du Gouvernement du Vanuatu, ses remerciements sincères et son appréciation au Directeur Général et au Personnel du Secrétariat du GFLM pour leur aide aux populations du Vanuatu par le biais du NDMO, durant  ces temps particulièrement difficiles. Il a assuré que cette assistance offerte par le Secrétariat serait distribuée justement et équitablement dans tous les centres où de nombreuses personnes ont un besoin urgent de provisions basiques, particulièrement en nourriture et eau.

Autorisé pour transmission par le Directeur Général

Secrétariat du GFLM